فنآوری اطلاعات

مدیریت فنآوری اطلاعات - کسب کار الکترونیکی

نگاهی به سه کمپانی کامپیوتری موفق و شکست خورده درسالی که گذشت!

سال 2015 میلادی علیرغم تمام فراز و نشیب‌هایش سال بدی برای طرفداران حوزه کامپیوتر نبود.

سال 2015 میلادی علیرغم تمام فراز و نشیب‌هایش سال بدی برای طرفداران حوزه کامپیوتر نبود.

کمپانی قدرتمند اینتل پردازنده‌های جدید مدل Skylake خود را معرفی کرد، ای ام دی و انویدیا به معرفی چند کارت گرافیک عالی و با کارایی بالا اقدام نمودند و همچنین مایکروسافت از نسخه‌ی جدید سیستم عامل افسانه‌ای خود، ویندوز 10 پرده برداری کرد و ان را منتشر ساخت. بنابر این می‌توان سال 2015 را سال پیشرفت تکنولوژی نام گذاری نمود.

البته هنوز هم همه‌چیز عالی نیست. با وجود تمامی این پیشرفت‌ها، بازار‌های کامپیوتر در سطوح مختلف روند نزولی خود را ادامه می‌دهند و چندین رسوایی مانند تبلیغات مزاحم لنوو وجود دارند که شهرت این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده اند. بد نیست نگاهی به شرکت‌هایی که دارای پیشرفت بوده اند و همچنین برخی از آنها که در حال صدمه زدن به بازار کامپیوتر‌ها هستند داشته باشیم. در ادامه با دیجی رو همراه باشید.


بازنده: HP

kk0tjjxq-640x640

هرچند که این شرکت وسوسه گرفتن جایگاه فعلی لنوو را در سر دارد اما باید گفت که هنوز هم جای تولید محصولات قدرتمندی هم رده با محصولات رقیبان در این کمپانی خالی است و اچ پی از این نظر رنج می‌برد.

این کمپانی اخیراً به دو شرکت مجزا HP inc و Hewlett Packard Enterprises تقسیم شده است. این تقسیم مشکلاتی را برای اچ پی به وجود آورده، چرا که آنها برای پیشرفت نیاز به ارائه لپتاپ‌هایی باریک‌تر از مدل‌های کنونی و البته با کیفیت تر دارند که این تفکیک شرکت‌ها کمی کار را برای اچ پی سخت خواهد کرد. هرچند که این کمپانی یکی از قطب‌های فروش محصولات کامپیوتری در آمریکای شمالی به حساب می‌آید اما فراز و نشیب‌های فراوانی که از او دیده می‌شود کاملاً نا امید کننده است.

با نگاه کوتاهی به محصولات این کمپانی درمیابیم که اچ پی هنوز هم یک لپتاپ خوب مخصوص گیمینگ ندارد و همچنین مدلX360 آن نیز در میان هم رده‌های خود از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در حال حاضر کمپانی اچ پی مانند یک دومینوی بزرگی از کارت‌ها است که با یک تکان کوچک، تمام آن فرو خواهد ریخت.

برنده: Nvidia

nvidia-titan-x-video-card-gtxlogo-640x640

همواره ظرافت کاری کمپانی قدرتمند انویدیا را به یک قطره اشک تشبیه می‌کنند. بخش کارت‌های گرافیکی این کمپانی یک استراتژی جدیدی را اجرا نموده که در آن بروزرسانی مکرر معماری، تمرکز بر بهره وری و همچنین اضافه نمودن نرم‌افزار‌های باارزش و مفید از جایگاه ویژه ای برای کمپانی انویدیا برخوردار است. این کمپانی برای هر نقطه قیمت، یک کارت گرافیک خوب موجود دارد و با ارائه این طیف عظیم محصولات، دست کاربران را در انتخاب بهترین محصول باز گذاشته است.

انویدیا همچنان در حال تلاش است تا بتواند به تمامی مناطق دنیا نفوذ کند. به جرأت می‌توان گفت که عملکرد تگرا موجود در تبلت گوگل پیکسل سی هر شخصی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابر این می‌توان انتظار ارائه محصولات قدرتمندتری در آینده از این کمپانی نیز داشت.

بازنده: AMD

amdfury2-640x640

کمپانی ای ام دی سال‌های سختی را پشت سر گذاشته است که این قضیه در سال 2015 کاملاً بیشتر به چشم خورد. تمامی اخباری که از سرمایه‌گذاران منتصب به این کمپانی به گوش می‌رسد منفی و ناامید کننده است. بنابر این سال 2015 نیز با درآمد و حاشیه سودی پایین برای این کمپانی به اتمام رسید.

این حاشیه سود پایین به محصولات ناامید کننده این کمپانی خلاصه خواهند شد. بزرگترین ابتکار این کمپانی در سال 2015، یک کارت گرافیک با خنک کننده‌های آبی با نام Fury X بود که نخستین کارت گرافیک با پهنای باند بسیار بالا محسوب می‌شود اما در نهایت کمپانی انویدیا با عرضه کارت گرافیک قدرتمند GeForce GTX 980 Ti، محصولی که ای ام دی قصد پیشتازی با آن را داشت از صحنه محو کرد.

این واقعاً برای کمپانی ای ام دی سخت است که راه درست را در تجارت نمی‌تواند پیدا کند. درآمد کم به معنای تحقیق و توسعه کم است و این چیزی نیست که کمپانی ای ام دی برای بازگشت به عرصه به آن نیاز دارد. در حال حاضر تنها امید این کمپانی به پیشرفت را می‌توان ظهور سرمایه گذاری‌های کلان در سطح این کمپانی نامید.

برنده: Microsoft

windows-10-home-screen-user-2-640x640

ویندوز 10 یک معامله عظیم برای مایکروسافت بود که پس از ویندوز 8 آن را به عرضه عموم رساند تا هر دو طیف کاربران خانگی و کاربران حرفه ای کامپیوتر را به سمت خودش بکشاند. ویندوز 10 تنها دلیلی بر این قضیه بود که نشان دهد مایکروسافت همواره درک درستی از نیاز‌های کاربران کامپیوتری را دارا می‌باشد. خوشبختانه آخرین نسخه ویندوز برخی ویژگی‌های ابتکاری و جدیدی را به کاربران هدیه داده که موجب کارایی هرچه بیشتر آن شده است.

همچنین محصولات سرفیس پرو 4 و سرفیس بوک این کمپانی نیز یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید. هر دو این سیستم‌های جذاب قابل حمل و بسیار سریع می‌باشند. این کمپانی تمرکز اصلی خودش را بر روی بهره وری هرچه بییشتر از محصولات خود قرار داده است.

بازنده: Microsoft

windows-10-phone-v2-640x640

اما پیروزی مطلق مایکروسافت بر روی دسکتاپ، توسط ویندوز 10 موبایل مختل شده و به لرزه افتاده است. این دقیقاً همانند داستان‌های گذشته مایکروسافت بر روی گوشی‌های ویندوز فونی است. در کنفرانس بزرگ Build شاهد وعده و وعید‌هایی از سوی مایکروسافت نظیر استفاده کامل از ویندوز فون حتی به عنوان یک دسکتاپ و سازگاری کامل با اپلیکیشن‌های رقبای سرسخت خود اندروید و iOS بودیم که تا به این لحظه محقق نشده‌اند. هرچند که ویندوز 10 موبایل می‌تواند مانند یک دسکتاپ عمل کند اما باید بدانید که اجرای برنامه‌های کاربردی 32 بیتی در این سیستم عامل غیر ممکن خواهد بود.

از دیگر دلایلی که می‌توان آنها را به شکست مایکروسافت نسبت داد باید به تاخیرهای مداوم و همیشگی پروژه آستوریا(شبیه ساز اجرای اپلیکیشن‌های اندروید) و پروژه Islandwood (شبیه ساز اجرای اپلیکیشن‌های iOS) اشاره نمود که پیشرفت چندانی از آنها مشاهده نمی‌شود.

علاوه بر آن تصمیم عجولانه مایکروسافت برای کاهش حجم نامحدود فضای ذخیره ساز OneDrive نیز از مواردی بود که عصبانیت کاربران را به همراه داشت.

هرچند می‌توان گفت که تمامی این مشکلات به نحوی در زیر سایه پیشرفت‌های حاصل شده توسط ویندوز 10 قرار گرفته اند و با شدت زیادی به چشم نمی‌آیند.

[ بازدید : 273 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 15 دی 1394 ] [ 8:09 قبل از ظهر ] [ علی عاشوری ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]